Teateranmeldelse: Bragende god Seebach

****** Seks store stjerner
Joakim Lind Tranberg giver den maksimalt som popikonet Rasmus Seebach. Foto: Søren Malmose
27-06-2018 10:52:40
Sæt ordene bragende og god, gode eller godt, foran musical, cast, skuespilpræstationer, sangstemmer, musik, scenografi, kostumer, og ikke mindst originalitet: Så har man essensen af, hvorfor denne anmelder ikke tøver med at give seks store stjerner til musicalen Seebach, der netop har haft Københavnerpremiere på Det Kongelige Teaters Gamle Scene, efter berettiget at have megahittet først i Fredericia og siden i Århus.
Af gode grunde er her tale om en nyskreven musical, der tager så fint, indfølende, sårbart, ærligt, kærligt, og humoristisk fat i en families og en slægt storhed, men tragisk nok også fald: Familien Seebach, der har navn efter Tommy Seebachs mors slægt.
Musicalen tager udgangspunkt i den musik, som først Tommy Seebach og siden sønnerne Nicolaj, også kaldet Nico, og Rasmus – også kaldet Ralle, har beriget familien Danmark med gennem nu mere end to generationer.
Historien fortælles on stage primært gennem Tommy´s børn, Marie, også kalde Hønse, Nico og Ralle: De springer frem og tilbage i tiden, sammen med historien og musikken: Fra Tommy, der med faderens velsignelse stopper tidligt i skolen for at hellige sig musikken, over hans giftermål med Karen og børnenes fødsel og opvækst, op- og nedture, succes med grand prix hit, og til han dør alt for tidligt af druk, over sønnernes kamp for at få lov at udgive den første plade i Seebachs-navn, til i dag, hvor de topper de danske hitlister, hver gang de udsender et nyt nummer. 
Det er ikke ofte i musicalens verden, vi oplever nutidige og stadig levende personer, her blandt andre Jørgen Mylius og Keld Heick, - og institutioner, portrætteres med kærlighed og respekt, men uden der går unødig snagen i historien. Det gør vi i musicalen Seebach, der med indlevelse og hengivenhed, også viser en families sammenhold, frustrationer og fald.
Undervejs i forestillingen oplever vi det ene topnummer efter det andet indenfor grand prix og populærmusikgenren: Fra Disco Tango til Den jeg er, Natteravn, Lidt i fem, Krøller eller ej, og Under stjernerne på himlen.
Hele forestillingen kulminerer med en Seebach koncert, der lige så godt kunne være spillet på Samsø, i Hedensted, i Langeskov, eller i Valbyparken, og ikke lader den originale Seebach meget efter. Det var og er en fest, og selvom der på et tidspunkt kan blive brug for en Kleenex, så har man i den grad også lyst tilat synge og danse med.
Formidable i rollerne som henholdsvis Tommy Seebach og Rasmus Seebach var det på premiereaftenen de helt fantastisk spillende og syngende Pelle Emil Hebsgaard og Joakim Lind Tranberg, mens Liv Stevns, Emil Birk Hartmann og Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen gav troværdigt liv til Marie, Nicolai og Karen. 
Hele den nulevende del af familien Seebach har sagt god for musicalen, hvorfor rigtigheden af familiens karakterer ikke er at betvivle: Så flot og modigt at lade hele familien Danmark på denne måde, få lov til at komme med helt ind bag facaden.
Og som direktør for Fredericia Teater Søren Møller så ganske rigtig sagde ved efterfesten på premiereaftenen: - Vi har gjort det i kærlighed og respekt for alle de personer, vi skildrer, og takker dem for at have givet tilladelse til, at det har været muligt at lave denne forestilling.
Herfra også STOR tak – og til læserne skal lyde: Køb billet mens tid er: Det er en bragende god musical.
Seebach er en stor hyldest til musikken, til sammenhold i familier, men også en hyldest til vores fælles sangskat, og man imponeres over igen og igen at skulle uddele seks stjerner til en af Fredericia Teaters forestillinger, og til teatrets skuespillere, sangere og dansere, hvoraf en stor del er uddannet fra teatrets egen Den danske Scenekunstskole – Musicalakademiet Fredericia. Godt gået!!!
 
Spilleplan:
Frem til 29. juli på Det Kongelige Teater, Gamle Scene.