Pas på din krop – den skal holde i mange år

Fysioterapeut Lene Theill giver gode råd til hvordan man opnår en stærkere, mere smidig og balanceret krop.
05-04-2018 08:01:45
Er du rytter, eller blot interesseret i at passe godt på din krop, er fysioterapeut Lene Theill med en master i idræt og velfærd, et udmærket bekendtskab og et godt sted at begynde.
På årets Hest og Rytter messe i Herning afholdt hun, med hjælp fra tre professionelle ryttere, en workshop, hvor hun gav fem effektive træningsfif – primært rettet mod ryttere – men henvendt til alle, der er interesseret i at gøre deres krop stærkere, mere smidig og mere i balance.
- Jeg har selv redet i mange år og har derfor siden 2013 arbejdet specifikt med ryttertræning. Simpelthen fordi der er mange, der har ondt i kroppen enten mens de rider, eller bagefter. Og det er da en skam, med så skøn en hobby, siger Lene Theill.
 

Ret dig op

Ryttertræning er ifølge fysioterapeuten interessant, fordi en stærkere krop vil være et bedre udgangspunkt for en optimal ridetur og en mere holdbar løsning for både rytter og hest på længere sigt.
- Vi er som udgangspunkt alle skæve i vores holdning. Det er heste også, så det mindste vi kan gøre, når nu vi vil ride på dem, er da at være i form og balance, så vi har mulighed for at kompensere for den skævhed og dermed være lettere at bære rundt på.
- Sidder vi lige, har hesten langt nemmere ved at udføre de øvelser, vi beder den om, siger hun og garanterer, at har man det godt i sin krop, får man optimereret sine hjælpere og en friere bevægelighed.
- Vi skal minimere generne for hesten. Jo mere vi klemmer og holder os fast, jo sværere er det for hesten. Og så skal vi have overskud i ridningen. Det nytter jo ikke noget, at vi hopper endnu mere slidte af hesten, end vi var, da vi steg op. Vi skal øge holdbarheden af både hest og rytter, siger Lene Theill.
 

Hænger til den ene side

Det første punkt, der tages fat i, er styrke.
- Vi skal have en ensartet styrke i kroppen. Begge sider af kroppen skal være lige stærke. Her oplever jeg især, at mavemusklerne skal styrkes hos de fleste, ligesom siderne skal rettes op.
- De fleste af os har tendens til at hænge til den samme side, hver gang vi står og snakker, vasker op, bærer på børnene eller hvad vi nu gør. Det skal vi undgå. Her er sideplanken god.
- Men det skal være en dynamisk styrke. Der skal bevægelse med. Op og ned, siger Lene Theill og minder om, at det altid er gavnlig at begynde med opvarmning.
- Vi skal have kroppen varm, inden vi begynder at arbejde med den, så opvarmning er vigtig, lyder det.
Hold balancen
Dernæst skal bevægeligheden være i orden. Der skal et par gange eller tre om ugen laves hoftebøj og sidebøjninger, så bevægeligheden og smidigheden øges, ligesom balancen skal øves og for mange genetableres fra barndommen.
- De fleste børn er noget bedre end voksne til at holde balancen. De gør det meget mere naturligt. Den naturlighed skal vi have tilbage. Så op på vippebræt, bolde og foamrolers. Det er fantastiske redskaber, der hjælper os godt på vej.
Efter øvelserne er udstrækning vigtigt.
- Vi skal have strækket vores muskler ud. Gerne hver dag, men i hvert fald efter vi har lavet de forskellige øvelser, siger Lene Theill inden hun viser de mest effektive af slagsen.
 
 5 effektive træningsfif
■ Opvarmning – få gang i musklerne
■ Bevægelighed – hoftebøj, sidebøjninger
■ Styrke – planke med bevægelighed
■ Balance – bold, vippebræt, foamroler
■ Udstrækning – frøen, universalstræk